När

First Hotel G
Nils Ericsonsplatsen 4, Göteborg
Laddar Karta...

Ekosystemtjänster baseras på ekosystemens funktioner och består av produktion av varor eller tjänster som samhället är beroende av. Etappmål har antagits som innebär att betydelsen av biologisk mångfald och värdet av ekosystemtjänster senast 2018 ska vara allmänt kända och integreras i ekonomiska ställningstaganden, politiska avväganden och andra beslut i samhället där så är relevant och skäligt.

Begreppet ekosystemtjänster blir mer och mer aktuellt och så småningom är det alltså meningen att de ska utgöra ett viktigt underlag vid prövningar.

För att fördjupa vår kunskap i ämnet kommer Bengt Gunnarsson, professor vid Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs Universitet och Rebecka Jakobsson att presentera detta närmare. Bengt arbetar bl a med den urbana grönskans ekosystemtjänster medan Rebecka i sin masteruppsats har studerat ekosystemtjänster i miljökonsekvensbeskrivningar, både från tillsynsmyndighetens och från verksamhetsutövarens perspektiv.

Seminariet äger rum den 3 mars 2015 kl. 11:30 på First G hotell vid Centralstationen i Göteborg.

Anmälan senast den 27 februari via hemsidan.

Meddela om du har några särskilda krav på maten.

Kostnad 100 kr, betalas in på föreningens Postgiro 130 48 79-9 eller Bankgiro 5562-1262. Ange ditt namn och ’Sem 3 mars’.

Anställda på vänföretag går gratis.

Varmt välkomna!

Aktivitetstyp
Lunchseminarium
Startdatum
2015-03-03
Sista anm. datum
2015-02-23

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!